22 februari 2011

Information....







Jag tänkte att ni kanske ville veta lite mer om detta fenomen...nu när vi ju åter har fått det i stora mängder....

Varsågoda här kommer lite hämtat från Wikipedia:  om det är någon som är intresserad. . . .

Snö är nederbörd i form av iskristaller, enstaka eller sammanfogade, som faller från ett moln[1] men kan även referera till snö som ligger på marken. Snöfall betecknar specifikt nederbörden och snötäcke betecknar snö på marken. Snö som virvlar upp från marken av tillräckligt kraftig och byig vind kallas snödrev. Snö är vanligast på vintern, men kan förekomma andra årstider om temperaturen medger detta. De nedfallande iskristallerna kallas snöstjärnor och i de fall de klumpas ihop blir det snöflingor. Dessa är ett granulärt material och har därmed en mjuk struktur, men snömassor blir mer kompakta om de pressas samman.
När utomhustemperaturen är över 0 °C brukar snö som ligger på marken normalt smälta (se ).

Vårkänslor = Goodbye....

På tal om snö så åkte det in en ny vinterbild Klicka:HÄR!
och lite vinterpoesi Klicka:HÄR! 
 
Må väl/caja

15 kommentarer:

  1. Det var mer info än jag bad om. Informera mer om gräs och sol och värme och så, Tack!

    SvaraRadera
  2. Fru Venus tror jag att det var som föreslog att vi skulle börja med varm snö!! Kolla upp det för det vore en storsäljare!
    Den översta bilden ÄLSKAR jag, även om jag inte är så intresserad av vinter längre.
    Kramar från än en gång svinkallt skogsområde i Östergötland!!

    SvaraRadera
  3. Snö är fint, men nu får det räcka med sånt!

    SvaraRadera
  4. Ja,här uppe får vi nog ha snö till midsommar..:)) Å du angående fikat här så skickar jag helikopter så kommer du hit snabbare...Var redo för så fort du hör nån vråla CAAAJAAA så är det bara att rusa ut...KRAAAAAM och ha en bra dag,vännen!!!

    SvaraRadera
  5. Snö enligt Ezter: Vitt, äckligt mög!
    (Ja, jag har vaknat på felsida idag, med ögonen fyllda till brädden, redan på morgonen. Blir nog en kul, positiv dag idag)
    Hade gärna deppat ihop med dig, tack för omtanken!

    SvaraRadera
  6. Det känns som jag också vet vad snö är..;)
    Här är det dessutom svinkallt, man borde få vara hemma när det är så kallt, ingen vill ut då!

    Hoppas du mår bättre i halsen! Kram

    SvaraRadera
  7. Tack Caja. Vi har haft skiten sedan 15 november ifjol. Idag är det20 minus. Å då är man mycket tacksam för in info;-)

    Härliga bilder!!!

    SvaraRadera
  8. tack för infon ;)
    Ang pyjamas, mm jag rekommenderar starkt att ta byxor på ;)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Tackar så mycket för den informationen(den var onödig:))

    Här var det -18 grader i morse, näsan blev röd som rudolfs mule:)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Intressant med fakta! Även Sveriges sydligaste udde är nu drabbad av detta lappmögel. Idag är det 5,6 minus och stora flingor dalar ner. Ledig men måste gå ut och handla - bara mitt knä inte bli värre...

    SvaraRadera
  11. Ursäkta mig om jag inte läste informationen! Inget ämne som intresserar mig! *ler*

    Här är det kallt som f.. och de har lovat lite snö. Men sen ska vi få plusgrader. Fortfarande är det snöfritt och jag ska nu linda in mig i jackor och sjalar och ta en promenad!

    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  12. Orkar inte ens läsa infon om snön, jag håller ju på att ignorera den för fullt här>!! Jävla skitsnö..BORT!!
    Ps. jag äger redan ett par höga vita converse ;)

    Kraaaaaaam Git

    SvaraRadera
  13. Fantastska bilder du har tagit och bra information.
    Kram Kyllikki

    SvaraRadera
  14. Jag är så fascinerad av dina ortoligt fina bilder så jag glömmer allt annat... Tack raring!

    SvaraRadera
  15. Jättefina bilder!!

    Nä, jag är trött på snön nu. Vi har lite högar någonstans, men annars fritt. Fast idag kom det ett litet vitt puder och kallt känns det, usch! Jag läääängtar till våren=)!!

    Hoppas att du får en bra dag!
    Kramelikram Cajapaja

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja