20 mars 2011

Galanthus nivalis!



Snödroppen (Galanthus nivalis) är en av de bäst kända arterna i snödroppssläktet i familjen amaryllisväxter. Den är tillsammans med vintergäck en av de första blommorna som visar sig på våren.

Om du får en Snödroppe vill personen säga dig att; " Du lockar fram kärleken i mitt hjärta! "

Snödroppen blir mellan 7-30 cm hög beroende på art och blommar under perioden januari till februari i den norra tempererade zonen förutom Galanthus reginae-olgae som blommar på hösten.

Blomman är vit med 6 kronblad. De tre yttre kronbladen är större än de tre inre. 

Snödroppen är en lökväxt.

Turkisk snödroppe (Galanthus elwesii) och Grekisk snödroppe (Galanthus ikariae) är ytterligare två förekommande arter i svenska trädgårdar.

Må väl/caja

18 kommentarer:

  1. Gud vad man lär sig här hos dig!!! Är otroligt impad!!!
    Men vad är vintergäck för nå't. Om jag inte vore så lat så skulle jag googla...

    SvaraRadera
  2. Kikar in som hastigast hos dig:) är så trött så det får bli soffhörnet istället:)


    Kramar

    SvaraRadera
  3. Tack vännen för tipset..:)) Va rädd om dig nu och vila..KRAAAM och sov så gott!!

    SvaraRadera
  4. Snödropparna blommar för fullt i trädgården och jag njuter! Kram

    SvaraRadera
  5. Här fick man en ordentlig lektion om snödropparnas liv..
    Härligt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Jag längtar efter att få se snödroppar på min gård men än så länge är det 50 cm snö här.... Så det tar väl ett tag till innan dom orkar pressa sej upp..... ;o))

    SvaraRadera
  7. Jag vill ha den Grekiska varianten. Nu ;-) Kvällskram

    SvaraRadera
  8. vackra är de, jag älskar snödroppar
    kramar

    SvaraRadera
  9. tack för info och fin bild :)
    behöver sånt lite gosigt en dag som denna när självkänslan når skitnivå. får nog f*n ta å skriva lite poesi helt enkelt.
    tack igen - du boostar mig idag ♥

    SvaraRadera
  10. Åh så kul! Du är tillbaka i bloggvärlden!
    Snödroppar är så vackra.
    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  11. Åååhhh!! Det finns ingen tid på året som jag längtar tillbaka till mina år i Skåne så mycket som på våren. Vintergäck finns inte ens på dessa nordliga breddgrader och snödroppar kommer väl i maj eller nåt ;) Njut av våren åt mig också Caja <3

    SvaraRadera
  12. Gomorron vännen,hoppas att du sovit gott..I min ge bort gåva så får du tre lotter,för annars tycker jag att det blir orättvist..:))Å det är båda tavlorna man får för dom är små..KRAAAAM å en pöss!!!

    SvaraRadera
  13. Äntligen lyckades mina snödroppar komma fram i solljuset efter helgens snösmältning....äntligen.

    SvaraRadera
  14. Jag tar runda efter runda i trädgården (på tomten) och letar förtvivlat efter vårtecken.
    Snödroppar, vintergäck och krokus känns väldigt avlägsna, tyvärr!

    SvaraRadera
  15. Åh, jag vill ha en snödroppe:)
    Ha en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Men jösses vad du kan mycket och vilken vacker bild!

    Varm kram till dig fina Caja!

    SvaraRadera
  17. Det finns en till, snödroppen från taken den älskar jag för då är våren på väg. Just nu är den här tillsammans med solen, härligt!

    SvaraRadera
  18. Hoppas du har haft en bra vårdagsjämning! Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja