23 juli 2010

Underkjolar och himmelrike




Sömn!

Sömn är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och inte gensvarar för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.// Utdrag om sömn från Wikipedia.

Klockan är bara fem på morgonen och jag sitter redan här.....En riktig skitnatt har jag haft! Somnade snabbt men sen har jag vaknat ofta, ofta. Ont som attan, inatt i bägge höfterna så det strålar ner under fötterna. Tar man nån x-tra pilla då....??? nej minsann, det ska mer till! Cui bono? (till vilken nytta?)

När bägge mina höfter gör ont måste jag vända mig ofta, detta är lättare sagt än gjort hahaha där ligger man som en annan padda hahaha! Övriga veckan har jag sovit utan glidlakan i sängen (gått ganska bra) men ikväll ska det minsann bäddas i igen!

På tal om dessa kriiiiitvita, glansiga tingestar kan ni få en annan liten prekär historia från min tillvaro! Varsågoda här kommer den ;-D

När detta j**la ontet hade spridit sig ner till inte bara en höft utan till bägge så hade jag en period som var mycket sömnlös, jag plågades verkligen om nätterna. Jag behövde vända mig ofta och hade svårt att hitta någon sovställning som verkade funka. Ibland fick jag ligga platt på mage med kuddar instuckna under bägge höfterna, detta kunde ge lite lindring för stunden och göra så att sömnen infann sig om inte för hela natten så för ett litet tag.

En dag mitt i allt detta sömnlösa inferno till tillvaro kommer en väninna med en liten "present"! Två stycken glänsande underkjolar som hon lånat av sin mamma, jag flinar lite men säger ett hövligt tack....för det gör man! ;-D

Hudfärgad underkjol bäddas i sängen och den natten tackade jag Gudarna för denna i mitt tycke ganska så fula uppfinning!

Denna använder jag ett tag tills jag kommer på att man via kommunens arbetsterapeuter faktiskt kan tillhandahålla glidlakan, en större variant av underkjol för er som inte vet ;-))!

Ringer upp dem, talar in mitt ärende på svararen och ber dem ringa upp!

Nu tänker ni nog att: Ja ha, de ringde väl aldrig upp dessa stressade kommunarbetare! Men jo, det gjorde de.....när jag satt på bussen!

Man vill ju ha hjälpen snabbt så jag vill inte be dem ringa upp en annan dag då jag har bättre tid....nej jag förflyttar mig lite diskret bakåt i bussen. Där är det skithögt motorljud men mindre resenärer...pest eller kolera?! Samtalet förs nog om jag tänker efter ganska högt, hon sa va många gånger när jag försökte väsa fram mitt ärende hahahaha halva bussen måste ha hört om mina nätter med underkjolen hahahah. Nåja, den bjuder jag på!

Dagen för besöket kommer och en kvinna bara något äldre än mig kommer farande i en kommunbil, då gråter mitt hjärta....massor!

Den vänliga kvinnan kommer in på kaffe och samtal. Det finns kanske mer hjälpmedel jag kunde ha nytta av, diskuterar hon. men N.E.J jag behöver bara glidlakan! Jag vill inte ha mer hjälp av denna instans, det räcker väl!

I detta samtal ber jag henne vänligt men bestämt: Nu är ni så snälla och inte diskuterar "mig" vid fikabordet..."Vet ni, jag var hos henne idag...HON som jobbar i Nattpatrullen"!

Jag förstår ju att: Nu hamnar jag i datarullorna, det är tvunget! Och med detta är jag faktiskt en brukare bland andra.

Det som gjorde mest ont var att detta faktiskt är en kollega till mig, vi har samma arbetsfält och samma arbetsgivare. Aj, aj, aj.......ont i själen!

Denna kvällen bäddas det för dagen nya lakanet i sängen och den natten smakade jag på Himmelriket, jag kunde vända på mig!! (utan att trassla in mig i en underkjol hahahah)

Några veckor senare ringe NN från kommunen, frågar hur det är och så. Sen säger hon något för mig magiskt...en trollformel...Du, jag har tagit bort dig från datajournalerna (vida åtkomliga)!

Som svar på detta sa jag ett mycket lättat: Tack!

Bilden ni fått av mig idag är på två mycket gamla nallar, de bor i vårt sovrum med de andra nallarna men just den mörkbruna betyder mycket för mig....han har följt mig genom livet och kommer så att göra tills den dagen jag inte finns mer. Han har torkat många tårar och vet allt om mig!

Dies diem docet-Den ena dagen är den andres lärare.

Må väl/caja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja