12 oktober 2010

Mindfulness










Det är natt, min kropp är stel och värker....jag vankar så som jag gör då. Därför sitter jag här och skriver, det skingrar tankarna en smula och jag tvingas fokusera på annat ett tag. Förhoppningsvis kan jag få några timmars sömn efter detta, jo det får jag nog.....

Igår måndag tog jag en härligt välgörande promenad i lagom takt nere vid sjön, resultatet blev bilderna här ovan. Visst är de vackra?! Tiden stod nästan stilla...det var bara jag, vattnet och min kamera. Hunden var med mig...hon satte sig lydigt och tittade nyfiket på livet som rörde sig runtomkring oss, för mig fanns inget annat än just nuet. Mindfulness!

Något som jag blev varse på Vintersol var att jag måste lära mig att koppla av, halvera, säga nej och lyssna inåt. Min kropp mår skit, sönderstressad och reagerar med blixtens hastighet på minsta lila orosmoment..dock är det inte alltid den visar det med en gång utan det kommer lite senare. Det är här som det kan bli lite knivigt, hjärnan säger ett men förnuftet ett annat. Jag ska träna mer på detta och bli bättre på att känna igen det finstilta i texten ;-D!

Detta är ju i och för sig inget nytt fenomen för mig och i ärlighetens namn kände jag nog egentligen innan med men visste inte varför denna dumma kropp reagerade på något som många gånger var väldigt simpla och okonstlade saker, nu vet jag! Eller vet jag det....nej inte riktigt....det jag vet är att varningsklockorna ringer hela tiden och larmsystemet är totalt ur balans och därför måste jag leva som jag gör just nu, i detta...

Hör ni...ett steg närmre acceptansen.....jag tillåter mig själv att faktiskt ha ont och att jag inte kan göra något åt det, just nu! Hur det är i morgon eller om ett år vet ingen och jag måste lära mig att fokusera här och nu på att ta tillvara alla de fina stunderna som faktiskt finns i livet....

Nu sa jag livet....inte tillvaron! Jag har den senaste månaden faktiskt upptäckt att jag trots allt har ett L.I.V och inte bara som jag trodde, en tillvaro.

Livet i värmen, det salta vattnet och enkelheten var för kroppen alldeles utmärkt så jag röstar för sommar i Sverige 12 månader om året....och lite mer manjana, manjana för alla...en skön livsstil där alla tar det med ro!

....önska FÅR man!

(Dagens musiklista går i hösten och vattnets tecken.)

"Vattnet är det heliga i naturen."
Nils Johan Rud


Må väl/caja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja