20 juni 2010

Färger och rädsla






Silver!

Idag skulle jag vilja prata med er om färgernas betydelse i våra liv, de symboliserar en hel del har jag kommit på. Det är naturligtvis olika för alla men här är min tolkning för dagen......

Rött är kärlekens och julens färg, det betyder även värme!
Rosa ger romantiken ett välbekant skimmer, dessutom är det ofta den färgen vi tjejer har på vår tandborste!

Mörkgrönt får mig osökt att tänka på mossan i John Bauers djupa skogar!
Ljusgrönt är vårens och försommarens skira färg!

Blått i olika nyanser är det böljande, brusande havet. Det symboliserar även det maskulina i vårt samhälle samt kyla....undrar varför?! (jag har ju en blå värmedyna hi hi hi)

Gult är solen som värmer vårt sinne och är även smörblommans vackra färg!
Orange....en modefärg till och från!

Ljuslila, guld och silver kan vara små prinsessors älsklingsfärger!

Vitt är ljuset och vintern personifierat!

Brunt är jorden som våra grödor växer i samt trädens skrovliga bark!

Svart: det är i den som mystiken, smärtan och depressionen bor!

En annan färg jag vill prata om är grått: En färg med en mycket laddad betydelse för många och så även för mig har jag upptäckt!

Det är snart på dagen 4 år sedan mannen upptäckte mina första hårstrån som skimrade i silver. Det var i ett tält samma dag som jag fyllde 40 år hahaha VILKEN present va?!

Nu är det såsom så att på sistone har jag sett att de blir fler och fler till antalet....JAG har inte beställt dem och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till dessa silvervita tingestar som inkräktar på MITT huvud......

En dag när jag står och rycker bort dessa grå (silvervita hörs bättre) inkräktare från min huvudsvål med min ROSA pincett kommer D in i badrummet...han ler och tycker att jag är tramsig....och JA, det är jag nog...(måste erkänna att du förmodligen har rätt ännu en gång my love)!

Jag fäller en kommentar om att......men tänk...tänk om...tänk när HELA håret lyser silvervitt...ohhh hemska tanke, tänk om jag ser jättegammal ut och så lämnar du mig för nån brutta med mörkbrunt hår....!!!! Detta sägs då naturligtvis mest på skoj...men tänk OM....

Då svarar D mig lugnt och sansat att: DU...man lämnar inte någon som har en egen blogg!

SOM jag älskade det svaret! Nu kan jag tillåta mina nya vänner att bygga bo i mitt hår!

"Ibland skulle jag vilja vara genomskinlig.....men det är klart, det ÄR ju ingen färg."
caja


"Jag är aldrig rädd för det jag känner till!"
Anna Sewell

Må väl/caja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja