13 juni 2010

Bakom vilken dörr bor Lyckan?


Dörrar och val!

Idag vill jag prata om dörrar, det finns dörrar som man väljer att frivilligt öppna och så finns det dem som man motvilligt måste öppna. Men hur vet man vad som finns på andra sidan dörren om man inte har öppnat den innan....??? Där bor kanske ett hemskt monster som heter ångest eller så är det fullt av mjuka kuddar och goda väsen som bara vill dig väl...oohh där bor kanske Lyckan. Tänk om man öppnar och på andra sidan finns det en städskrubb..... med en elak fördömande städtant...som ilsket säger: städa nu upp skärvorna (jag kan nästan höra henne)! Vad som egentligen menas med detta är : skärp dig nu och ta tag i ditt liv! Hahahaha...lätt för henne att säga!

Hela livet är uppbyggt av olika val men man tänker inte så mycket på dem förrän man måste leva i en tillvaro som ej är självvald. I denna tillvaro är det mycket mycket mer skrämmande att öppna dörrar, tro mig! Ibland gläntar man en kort sekund för att sen snabbt stänga den igen, ibland (läs ofta) öppnar man inte alls. men det händer faktiskt någon gång då och då att man öppnar helt utan att tveka ;-)

Dagens bild är ett foto på dörren som leder till vår källare, den är jag inte rädd för att öppna.....där vet jag ju vad som finns innanför! Egentligen BORDE jag tycka att den är jättehemsk för i vår källare bor det GIGANTISKA spindlar som spinner tjocka nät som jag tror att t.o.m en elefant hade fastnat i hahaha...men jag har bestämt mig för att mina källarmonster nog ändå är ganska snälla och att de inte vill surra in mig likt en puppa för att vid senare tillfälle kunna smaska i sig mig med hull och hår!

En dörr jag valt att inte öppna än är den där acceptansen bor bakom, den dörren tycks ändå vara låst och lika bra är det för honom känner jag ändå inte. Kerstin säger att den kommer att kunna öppnas, så då gör den väl det! Vem vet jag kanske t.o.m väljer SJÄLV att öppna den....färgerna där inne går nog i rosa och grönt...inget svart!

"Att inte välja när man måste är också ett val"
William James

Må väl/caja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja