14 juli 2010

Läkarbesök





Doktorer!

Idag har vi varit hos doktorn, både jag och sonen.

Smärtrehab stod på schemat för mig idag, jag gick dit utan att veta vad jag kom till och det var nog tur annars hade jag nog uteblivit.

Jag möter här en mycket märklig man som kallar sig doktor (Hannu Heikkilä)......han studerade mig och mitt beteende noga (sa maken som var med som stöd)....alla mina skiftningar. Tårar, tysthet, entusiasm....det sistnämnda var det sparsamt med...

Vet ni vad han sa? Han sa att det pågår ett världskrig i min kropp och i mina nervbanor, överallt är det krig! Allting i mig kämpar mot varandra, jag måste nog sluta med det innan något som jag inte vill själv vinner.....svårt...

Han satte ord på mycket, tittade i mina redan ifyllda papper. Summerade utan vidare att: så här mår du, och ja så är det! Han visste genom att ögna genom lite papper...

Det var ingen doktor som kände och klämde, han kommer inte att hjälpa mig med orsakerna till smärtan som fortplantar sig i min kropp likt en löpeld. Jag kommer via en kurs i Mindfulness att lära mig hantera, acceptera min hyresgäst och förhoppningsvis kunna gå vidare till högre nivåer och mål, att lära känna "MIG" och att få ett liv igen.

Mindfulness handlar om att leva mer närvarande i nuet, och se saker och ting som de är. Det handlar om att finna ett sinnelag inom sig som präglas av kvaliteter som frid, acceptans, närvaro och icke-dömande. Det är inte en metod, utan snarare handlar det om ett förhållningssätt som följer med människor i livets olika arenor. Allt ifrån kognitiv beteendeterapi, meditation och filosofiska forum, till kurser som handlar om självkännedom, ledarskapsutveckling och konflikthantering har anammat dessa tankar.//Utdrag ur text från Wikipedia.

Nästa läkare för dagen är på vårdcentralen, sonen har ont i öronen denna sommar likt alla andra somrar. Örongångsinflammation, recept på droppar.....tack och hej, vi ses nästa sommar liksom ;-D. Nu när vi är vana att det kommer kontinuerligt så vet vi det i tid, då hinner det inte gå så långt att det gör så förfärlig ont på den stackaren. I skrivande stund ligger han i poolen med sin pappa och har det nog ganska bra tror jag!

Jag ska nog också slinka ut genom dörren och ner i det där våta, sköna, ljumna vattnet.......

Naturen, tiden och tålamodet är tre skickliga läkare.
Ordspråk från skottland

"Två armeér som kämpar mot varandra är en stor armé som begår självmord."
Henri Barbusse

Må väl/caja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, det gör mig glad!
Kram/caja